پارچه

حس خوب لاکرا 1

حس خوب لاکرا 1

حس خوبلاکرا 1> لاکرا یا اسپندکس  پارچه ای است که خاصیت کشسانی بالایی دارد و الیاف آن مصنوعی است و معمولا در تولید لباس های زنانه و ورزشی کاربرد دارد. این پارچه بسیار بادوام تر از لاستیک طبیعی می باشد و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی دارد و تا پنج برابر اندازه واقعی خود کش می آید در حالیکه هیچ آسیبی به بافت آن وارد نمی شود.

حتی در صورت شستشوی این پارچه با آب بسیار گرم و آویزان کردن آن، خواهید دید که هیچگونه تغییری در بافت، سایز و اندازه آن ایجاد نمی شود.

داشتن منافذ هوا در این پارچه که کمک به تنفس پذیری آن می نماید باعث در کنار حالت کشسانی و برگشت پذیری این پارچه را به یکی از محبوب ترین پارچه ها  برای البسه ورزشی و زنانه تبدیل کرده.

لاکرا برای تولید انواع لباس معمولا با پنبه یا پلی استر ترکیب می شود و یک پارچه با بافت بسیار مقاوم تولید می شود.

پارچه لاکرا چه کاربردی دارد؟

لاکرا در طیف گسترده ای از حالت های مختلف منسوجات مصرفی به کار گرفته می شود. از آنجاکه در روزهای نخستین تولید پارچه لاکرا، بیشتر به خاصیت الاستیسیته این ماده توجه می شد، بنابراین در بازارهای مصرفی پوشاک به مطلوب ترین ماده تبدیل گردید، اما پارچه های الاستین به ندرت به تنهایی به بازار عرضه می شوند.

در عوض این پارچه معمولا به انواع دیگری از منسوجات برای افزایش کلی قابلیت الاستیسیته (کشش) آنها اضافه می گردد. مثلا اگر مقداری اسپندکس در پلی استر، پنبه یا پشم بافته شود، این پارچه می توانند بیشتر کشسان شوند.

در تعیین افزایش قابلیت کشسانی پارچه هایی که الاستین به آنها وارد می گردد، باید تولید کنندگان نساجی به این موضوع توجه داشته باشند که این پارچه بین پنج تا هشت برابر اندازه اصلی خودش کشیده می شود. بنابراین اگر ۱۰ درصد اسپندکس در پارچه نسبتا سفتی وجود داشته باشد، باید بتواند تقریبا دو برابر اندازه اصلی خودش کشیده شود.


لاکرا در انواع لباس هایی که چسبان بدن هستند، به شدت محبوب است. مثلا از این پارچه در تولید لباس های زیر ظریف برای اقایان و خانم ها استفاده می گردد و بیشتر انواع لباس های زیری که تماس مستقیم با پوست دارند، حداقل مقداری از این ماده در آنها وجود دارد. حتی شلوارهای کوتاه ورزشی برای مردان که معمولا گشاد هستند، مقداری اسپندکس را در بند کمرشان قرار میدهند تا به سفت شدن آنها در اطراف شکم ورزشکار کمک نمایند.

این پارچه معمولا در بندهای کمر شلوارهای ورزشی، لباس های راحتی و هر نوع دیگری از لباس زیر یا تحتانی که برای کشیده شدن طراحی می گردد، یافت می شود. لاکرا به غیر از این کاربردها، در بیشتر انواع جوراب ها به کار گرفته می شود. بدون وجود این ماده در جوراب، کشش آن به حداقل می رسد و به سختی می توان آنها را پوشید یا در آورد. علاوه بر این، تقریبا هر نوعی از لباس ورزشی شامل حداقل مقداری لاکرا است.

پوشاک مورد استفاده برای دوچرخه سواری، کوهنوردی یا شنا معمولا برای مجاورت در کنار پوست طراحی می شوند و الاستین بدون اینکه ناراحتی برای این نوع از لباس ها به وجود آورد، آنها را با بدن منطبق می کند.

اگرچه لاکرا با نایلونی که برای تولید پلاستیک به کار برده نمی شود، متفاوت است، اما این پارچه حداقل در یکی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات بازيگران در صنعت فیلم سازی، انواعی از پوشاک به نام لباس های ضبط کننده حرکت (motion capture suits) را بر تن می کنند و این لباس ها برای چسبیدن به هر بخش از بدن طراحی می گردند.

وقتی بازیگر در جلوی پرده سبز قرار می گیرد، این لباس به سازندگان فیلم اجازه می دهد تا مشخصات سه بعدی را که بسیار واقعی به نظر می رسند را به وجود آورند.
در کل کاربردهای این پارچه را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • برای لباس های چسبان بدن: استفاده شده در لباس های زیر چسبان برای مردان و زنان و تولید جوراب.
  • برای لباس ورزشی: استفاده شده در پوشاک مناسب برای دوچرخه سواری، کوهنوردی یا شنا.
  • برای لباس های ضبط کننده حرکت.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه لاکرا وجود دارد؟

به غیر از فرآیندهای تولید مختلفی که می تواند موجب تولید این پارچه شود، تفاوت قابل ملاحظه ای بین لاکرا، الاستین و اسپندکس وجود ندارد. با این حال دانستن بیشتر در مورد هر یک از این اصطلاحات مهم خواهد بود:

  • لاکرا: به عنوان نشان تجاری شرکت دوپونت ثبت شده است. برند لاکرا یکی از قابل اطمینان ترین و با کیفیت ترین شکل های پارچه الاستین در بازار است. با این حال الاستین که تحت عنوان لاکرا برند گذاری شده است را می توان گاهی اوقات گرانتر از دیگر انواع اسپندکس یافت.
  • الاستین: اصطلاح الاستین معمولا در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و هر زبان قاره اروپا از یک نسخه کمی جزئی تر از این واژه استفاده می نماید. الاستین به عنوان تکنیکی ترین و صحیح ترین اصطلاحی شناخته می شود که برای توصیف این پارچه کوپلیمر پلی اتر– پلی اوره (polyether-polyurea) به کار می رود.
  • اسپندکس: علیرغم تصور غلطی که در مورد اسپندکس وجود دارد، این نام نشان تجاری هیچ شرکتی نیست. این نام را در اصل شرکت دوپونت برای توصیف پارچه پلی اورتان در هنگام فرآیندهای توسعه مورد استفاده قرار داده است. کلمه اسپندکس (Spandex) به هم ریخته واژه اکسپندس (expands) است. این نام ساده و جذاب باعث شده است تا به اصطلاح برتری برای اشاره به محصولات الاستین در ایالات متحده و جاهای دیگر تبدیل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *