پوشاک تعطیلات

نحوه شست و شو صحیح لباس 2022

نحوه شست و شو صحیح لباس 2022

شاید باید این مطلب را با این سوال شروع نماییم که اساسا چرا لباس ها به شست و شو احتیاج پیدا می کنند و چه زمانی و به چه نحوی باید این شست و شو اتفاق بی افتد همه ما به این امر واقف هستیم که هر چه البسه کمتر شست و شو شوند و در تماس با آب و مواد شوینده کمتری قرار گیرند عمر آنها طولانی تر خواهد بود به طور کلی روش های زیر برای شست و شو لباس استفاده می شود که شامل :

  • شست‌وشوی لباس با دست Hand Wash
  • شست‌وشوی لباس با ماشین لباسشویی Machine Wash
  • شست‌و‌شوی لباس توسط خشکشویی Dry Wash
  • شست‌وشوی لباس با اسفنج Sponging Wash
  • شست‌و‌شوی لباس به روش Bloating Wash
  • لکه‌زدایی به روش شستشوی سرد Freezing Wash

از بین این روش های مذکور هر کدام دارای مزیت ها و معایبی نسبت به هم هستند به عنوان مثال در روش شست و شو با ماشین سرعت عمل بیشتر است و  دما قابل کنترل در روش دستی میتوان تنها از قسمتی از لباس لکه زدایی کرد  و گاهی نیاز به شست و شو کامل لباس نیست و درروش خشک شویی عملیات شست و شو با مواد مخصوص و گاها بدون نیاز با تماس مستقیم آب صورت می گیرد و …..اما نکاتی در شست و شو البسه وجود دارد فارغ از روش شست و شو که دانستن آن خالی از لطف نیست :  

لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه دسته‌بندی کنید

نحوه شست و شو صحیح لباس

 نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که با هر بار شستن لباس‌ها، مقداری از رنگ آن در داخل آب باقی می‌ماند. به عنوان مثال، رنگی مانند نیلی اغلب اثر ناچیزی روی شلوار‌های جین بر جای می‌گذارد. این رنگ به مرور زمان محو می‌شود، اما اثر آن را مطمئنا می‌توان مشاهده کرد. به همین خاطر است که باید لباس‌های جدید خود را پیش از قاطی کردن با باقی لباس‌ها حداقل یک بار امتحان کنید که آیا رنگ پس می‌دهند یا خیر. علاوه بر موارد واضحی مانند جدا کردن رنگ‌های روشن از رنگ‌های تیره، باید لباس‌ها را بر اساس نوع پارچه و ویژگی‌های الیاف آن دسته‌بندی کنید. به این نکته توجه کنید که رنگ مشکی، قرمز و آبی اگر بر روی الیاف طبیعی باشند احتمال پس دادن آنها بسیارزیاد است پس بهتر است آنها را هنگام شست و شو تفکیک کنیم .

انتخاب شوینده مناسب

برای شستشو‌های روزانه، شوینده‌های مایع و پودری تا حدودی کارساز هستند. این شوینده‌ها روغن، لکه و آلودگی‌های مختلف را تا حد زیادی از بین می‌برند و مشکلی از این بابت ندارند. به یاد داشته باشید که پودر لباسشویی برای تمیزکاری گرد و خاک و شوینده‌های مایع برای تمیز کردن لباس‌های ظریف، لباس کودک و سایر پارچه‌های نفیس تناسب بیشتری دارد. در همان حال، سعی کنید که تا حد امکان از سفیدکننده برای لباس‌های مختلف استفاده نکنید، چرا که این کار عمر مفید پارچه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. و باعث می شود بافت پارچه لباس را از بین میبرد و در داز مدت موجب پوسیده شدن آن می شود. نکته مهم دیگر آن است که بهتر است لکه‌ها را قبل از انداختن لباس در ماشین لباسشویی تا حدی تمیز کنید اگر سرعت عمل داشته باشید، امکان جلوگیری از ماندگاری لکه و آلودگی در بافت اصلی لباس وجود دارد. لکه‌های به وجود آمده روی لباس‌ها را اغلب می‌توانید با مخلوطی از سرکه سفید، نمک و آب از میان بردارید. اگر غذا یا سس روی لباس‌تان ریخت، کمی نشاسته ذرت روی آن قرار دهید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با استفاده از یک پارچه نرم بردارید. حتما لکه‌ها را با ملایمت هرچه تمام‌تر پاک کنید تا پخش نشوند. همچنین به جای استفاده از آب گرم یا داغ، از آب ولرم و سرد کمک بگیرید. همه این موارد راهکار هایی هستند که میتوان برای لکه زدایی از آنها استفاده نمود و با یک سرچ ساده در فضای مجازی می توان به روش های خلاقانه و کاربردی برای لکه زدایی دست پیدا کرد .

زیپ ‌ها را ببندید

نحوه شست و شو صحیح لباس

قبل از قرار دادن لباس‌ها در لباسشویی، زیپ آن‌ها را ببندید تا باعث آسیب رساندن به ماشین لباسشویی یا بقیه لباس‌ها نشوند. با این حال، هیچ نیازی به بستن دکمه لباس‌ها ندارید، چرا که فشار زیادی روی آن‌ها وارد شده و احتمال کنده شدن وجود دارد. زیپ های لباس ها اغلب از جنس فلز با لبه های تیز است که باز بودن آن احتمال نخ کش کردن و آسیب به سایر لباس ها را در پی خواهند داشت .

جیب‌ها را خالی کنید

نحوه شست و شو صحیح لباس

 به این نکته توجه کنید که قبل از شست و شو حتما جیب های لباس را چک کنید دست در جیب لباس‌ها کرده و آن‌ها را به صورت کامل خالی کنید. جوراب‌ها را برعکس کنید و از خالی بودن آن‌ها اطمینان داشته باشید. هرگونه شیء اضافی در داخل جیب‌ها می‌تواند آسیب‌های زیادی به ماشین لباسشویی و لباس‌های دیگر وارد کند. برای مثال، موارد زیادی وجود دارند که قطعات فلزی وارد موتور دستگاه شده و آن را خراب می‌کنند. و همین فلز های کوچک به بافت لباس آسیب رسانده است .

لباس‌ها را برعکس کنید

تی‌شرت‌های ظریف، ژاکت و لباس‌های کتانی را برعکس کنید تا در هنگام شستشو آسیب نبینند. به همین شکل، لباس‌های تیره و مستعد رنگ پس دادن را برعکس کنید، چرا که سایش با لباس‌های دیگر در هنگام شستشو به خودی خود می‌تواند باعث پارگی الیاف شده و رنگ لباس را نیز دستخوش تغییر کند. پس این نکته را هنگام شست و شو فراموش نکنید .

لباس‌های ظریف را با دقت بیشتری بشویید

برای اینکه موارد ظریف مانند لباس‌های زیر شکل خود را حفظ کرده و عمر بیشتری داشته باشند، آن‌ها را با دست و در یک تشت آب سرد بشویید. اگر می‌خواهید لباس‌های زیر را با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید، آن‌ها را داخل یک پارچه توری قرار دهید. این کار می‌تواند از گشاد شدن و ساییدگی لباس‌ها جلوگیری کند. روش بهتر آن است که این دسته از لباس ها را با بخار آب و یا به صورت خشک شویی  تمیز نمایید .

همچنین لباس‌های ظریف شامل پارچه‌های ابریشم، ساتن و توری هستند. این لباس‌ها باید با تنظیمات آرام ماشین لباسشویی یا با دست شسته شوند. شلوار جین و سایر وسایل در هنگام خیس شدن بسیار سنگین بوده و زمان زیادی طول می‌کشد تا کاملا خشک شوند. به همین خاطر آن‌ها را از لباس‌های ظریف دور نگه دارید. حوله‌های خود را نیز تا حد امکان با دست بشویید، چرا که در هنگام شستشو پرز زیادی از دست داده و معمولا هم رنگ پس می‌دهند.

از آب با دمای مناسب

انتخاب دمای مناسب آب برای شستن لباس‌ها اهمیت زیادی دارد. آب سرد برای پارچه‌های ظریف عملکرد خوبی دارد. همچنین استفاده از آب سرد بخشی از هزینه‌های کلی خانه را کاهش می‌دهد و باعث می شود لباس رنگ کمتری پس دهد و الیاف لباس عمر بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *