پوشاک تعطیلات

چگونه لباس ها را با استفاده از طیف رنگی ست کنیم 1400

چگونه لباس ها را با استفاده از طیف رنگی ست کنیم

طیف رنگی – در مقاله قبلی در مورد شناخت انواع پارچه صحبت کردیم .

در این قسمت با هم خواهیم دید که چطور باید رنگ لباسهایتان با یکدیگر هماهنگ کنیم ، لازم است نگاهی به طیف رنگها بیندازیم.

 

طیف رنگ چیست؟

طیف رنگ، نموداری دایره ای شکل است که ارتباط بین رنگها را نشان میدهد.  اسحاق نیوتون اولین طیف رنگ را در سال 1704 ، در کتاب (Opticks) خود معرفی کرد. نیوتون یک طیف رنگ نامتقارن با هفت رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش به وجود آورد.

در سال 1810، یوهان ولفگانگ فون گوته، یک طیف رنگ متقارن تنها با شش رنگ ساخت (بدون رنگ نیلی) که شبیه به چیزی است که ما امروزه استفاده می کنیم. هنرمندان و طراحان مد از طیف رنگ برای ساخت طرح رنگ استفاده می کنند که نتایج هنری دلخواه را به ارمغان می آورد.

 

رنگ های اولیه، ثانویه و عالی کدامند؟

طیف رنگ به سه رنگ اولیه بستگی دارد که از طرح رنگهای سه گانه بدست می آید. در نسخه ی قدیمی چرخه ی رنگ RGB ، این رنگهای اولیه شامل قرمز و زرد و آبی میباشد. با ترکیب رنگهای اولیه شما میتوانید رنگهای ثانویه را بسازید که شامل: سبز، نارنجی و بنفش میباشد. از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه، رنگهای عالی بدست می آید که شامل: ارغوانی (قرمز – بنفش)، ورمیلیون (قرمز – نارنجی)، کهربایی (زرد – نارنجی)، فسفری (زرد – سبز)، کله غازی (آبی – سبز)، بنفش (آبی – ارغوانی) میباشد.

طیف رنگینظریه رنگ چیست؟

یک سری دستور العمل برای مخلوط کردن، ترکیب کردن و دستکاری کردن رنگ ها است.

نظریه رنگ شامل ایده هایی ست مثل:

  • توازن رنگ: توازن رنگ، جفت شدن رنگ ها که باعث جذابه ی بصری و فراهم کردن حس دیداری منظم میشود را شرح میدهد. طرح رنگ، عموما با درکی هماهنگ و بر اساس رنگ های مکمل و متشابه هستند. اما از آنجایی که واکنش انسان به رنگها، با توجه به خصوصیات شخصیتی و تجربه های زندگی متفاوت است، قانونی کلی باری این توازن وجود ندارد.

 

  • درجه ی رنگ: درجه رنگ با توناژ رنگهای گرم (مرتبط با رنگ غروب و روشنایی روز) و توناژ رنگهای سرد (مرتبط با رنگ روشن آسمان ابری) در ارتباط است. آزمایش کردن با مخلوط رنگ های سرد و گرم به شما کمک می کند تا با ترکیب رنگها به نتایج خاصی دست پیدا کنید.

 

  • زمینه ی رنگ: رنگها بازخوردهای متفاوتی در پس زمینه های مختلف به هنگام مشاهده از خود نشان میدهند. برای مثال: رنگ نارنجی تیره وقتی کنار رنگ زرد روشن قرار بگیرد، ممکن است کدر و تیره به نظر برسد. اما وقتی کنار ارغوانی تیره قرار بگیرد، رنگ نارنجی خود را روشن تر نشان میدهد.

چگونه لباس را با استفاده از طیف رنگ ست کنیم؟

با دانستن نظریه رنگها جهت هماهنگ کردن لباس های موجود در جارختی.

  • با رنگهای متشابه شروع کنید. رنگ های متشابه، در طیف رنگ کنار یکدیگر قرار دارند و تصویر مشترکی را به نمایش میگذارند. وقتی رنگ های جدید را در جارختی تلفیق میکنید، رنگی را پیدا کنید که به شما حس امنیت میدهد. برای مثال: آبی روشن. در نمودار طیف رنگ، آبی میان رنگ کله غازی و بنفش قرار دارد. اگر با رنگ آبی روشن احساس راحتی میکنید، یک لباس یا شلوار به رنگ کله غازی یا بنفش و یا دو رنگ انتخاب کنید.

 

  • رنگ های مکمل را در نظر داشته باشید. رنگ های مکمل در جدول طیف رنگ، متضاد یکدیگر هستند و میتوانند یک تیپ زیبا را رقم بزنند. به رنگ فسفری و ارغوانی فکر کنید، یا رنگ زرشکی و سبز لجنی. وقتی که رنگ های جیغ را انتخاب کنید، هر دو رنگ خود را نشان میدهند.

 

  • از اکسسوری هایی استفاده کنید که به هم نمی آیند. مگر اینکه بخواهید کلا تیپ سیاه سفید و یا تیره بزنید. نگران هماهنگی بین کیف دستی، کفش و کمربند خود نباشید. این اکسسوری های کوچک با رنگهای روشن، جذابیت بالایی به ارمغان می آورند.

 

  • رنگ های خنثی را ترکیب کنید. رنگ های خنثی، پتانسیل بالایی برای ست شدن با رنگهای روشنتر دارند و همچنین به هم نیز می آیند. ترکیب رنگ ها فقط در مورد رنگ های جیغ و خنثی که همیشه به هم می آیند صدق نمیکند؛ پس نگران ست کردن شلوار مشکی با کفش قهوه ای نباشید.

 

  • از جین به عنوان رنگ خنثی استفاده کنید. در نظر گرفتن جین به عنوان رنگ خنثی، به این معنی است که شما می توانید آن را با هر رنگی (حتی رنگ آبی) ترکیب کنید و مطمئن باشید که بسیار زیبا به نظر خواهد رسید. آسان ترین راه برای این کار، ست کردن با جین رنگ تیره است که چندان متفاوت نیست. به این دلیل که تیپ شما زیاد هم یک دست نشده باشد. حتی میتوانید از جین های سنگ شور شده نیز به عنوان پیراهن و شلوار هم استفاده نمایید.

 

  • کمد لباس های خود را بر اساس نمودار طیف رنگ مرتب نمایید. فرآیند انتخاب لباس بر مبنای طیف رنگ را بسیار ساده کنید. چینش بر اساس ترتیب رنگ، به شما این اجازه را میدهد که به سادگی بتوانید لباس مناسب خود را انتخاب کنید و حتی بتوانید ترکیب رنگ های جدید را تجربه کنید.

 

تهیه شده در تحریریه واحد تبلیغات – م. مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *